Gympen Mepd Achtergrondkleur
Terug

De tien kwaliteiten van goede medewerkers

Wie is de ideale medewerker voor jouw bedrijf? Bepaal van tevoren welke eigenschappen en kwaliteiten belangrijk zijn. Het is de kunst om deze eigenschappen bij kandidaten te herkennen.

Tien tips waar je zoal op kunt letten.


1. Beloftes nakomen

Betrouwbaarheid is in vrijwel alle functies heel belangrijk. Wat een medewerker belooft, moet hij nakomen. Als dat niet gebeurt, dan is de kans groot dat anderen hem voortdurend achter de broek moeten zitten en controleren of hij zijn werk wel heeft gedaan.

Tips

  • Let tijdens de sollicitatieperiode op punctualiteit en realistische beloftes.
  • Let tijdens de proeftijd van een werknemer goed op het nakomen van afspraken. Noteer eventuele 'smoesjes'.

2. Communicatief sterk

Een goede medewerker is communicatief sterk. Dat betekent onder meer dat hij de vaardigheid heeft dat hij goed kan luisteren en zowel mondeling als schriftelijk duidelijk zijn punt kan maken. Dat is belangrijk, omdat de kans op arbeidsconflicten in je bedrijf minder groot is als werknemers op de juiste manier communiceren.

Tips

  • Let in de sollicitatiebrief op spelling en zinsopbouw.
  • Let bij het sollicitatiegesprek op logica en heldere antwoorden.

3. Fijn in de omgang

Simpele omgangsvormen maken een wereld van verschil. Dan gaat het om een prettige houding naar anderen, bijvoorbeeld door het groeten van collega's en het tonen van oprechte interesse. Daarnaast laat iemand met goede omgangsvormen het niet na om mensen te bedanken waar dat op zijn plaats is.

Tips

  • Vraag degene die een sollicitant ontvangt om te letten op de begroeting.
  • In sommige branches, zoals de horeca, kun je personen een dagje op proef nemen en zo de gastvrijheid testen.

4. Enthousiaste houding

Enthousiasme slaat makkelijk over op anderen. Een medewerker die zijn werk met bevlogenheid doet, zorgt voor een positieve sfeer op de werkvloer. De kans is groot dat zijn collega’s hierdoor geïnspireerd raken. Een medewerker met een enthousiaste houding is dan ook een aanwinst voor je bedrijf.

Tip

  • Probeer te testen of iemand bij gaat dragen aan het werkplezier binnen je bedrijf.

5. Helpt anderen

Samenwerking is de sleutel tot succes. Als een medewerker van tijd tot tijd klaarstaat om anderen te helpen, heb je te maken met een waardevolle arbeidskracht. Hij gaat dan niet alleen voor zijn eigen succes, maar helpt daarnaast het hele bedrijf vooruit door collega’s een helpende hand te bieden.

Tip

  • Je kunt sollicitanten een opdracht laten uitvoeren in teamverband. Kijk dan goed naar de samenwerking en het vermogen om anderen te helpen.

6. Recht door zee

Het is niet altijd eenvoudig om te zeggen waar het op staat. Toch heb je meer aan een medewerker die dat kan. Als belangrijke dingen namelijk niet worden uitgesproken, blijven die op de achtergrond spelen en kunnen ze uitgroeien tot grotere problemen. Goede medewerkers zijn dan ook recht door zee.

7. Weet van aanpakken

Voor goede resultaten moet je vaak hard werken. Dat vraagt om medewerkers die van aanpakken weten. Zij starten zonder moeite aan een nieuwe taak en hoeven niet constant orders te krijgen. En in plaats van af te dwalen of stil te staan, kiezen ze ervoor om de belangrijkste zaken in een korte tijd af te vinken.

8. Ondernemende instelling

Ondernemen is kansen pakken. Een goede medewerker snapt dit en voelt zich niet ongemakkelijk als hij zijn comfortzone moet verlaten. Hij heeft daarbij de ambitie om je bedrijf vooruit te helpen en is bereid om verantwoorde risico’s te nemen. Dat kan alleen met een ondernemende instelling.

9. Leert van fouten

Iedere medewerker maakt wel eens fouten. Toch wil je een bedrijfsongeval voorkomen. Goede medewerkers zoeken uit zichzelf naar de oorzaak van fouten en trekken hier lessen uit. Doordat zij leren van fouten, zijn zij in staat om je bedrijf in kleine stapjes te verbeteren.

10. Bestand tegen veranderingen

Wanneer een bedrijf groeit, doen zich de nodige veranderingen voor. Het is onder andere mogelijk dat de inhoud van het werk verandert en taken en verantwoordelijkheden anders komen te liggen. Medewerkers die bestand zijn tegen veranderingen, weten zich aan te passen aan deze omstandigheden.

Twijfel je tussen twee kandidaten of wil je nog een extra bevestiging dat je de juiste medewerkers kiest? Een selectie assessment biedt dan uitkomst. Bovendien heb je gelijk een een helder ontwikkelplan voor je nieuwe medewerker in handen.


Bron: Ondernemenmetpersoneel.nl

Terug