Yvonne 3
Terug

Reorganiseren: Een steile klim met nieuwe inzichten

Blog Yvonne Oldenhof, loopbaanadviseur

Loopbaanadviseur is een veelzijdig en dankbaar beroep. In mijn coaching werkzaamheden maak ik veel mooie momenten mee. Maar soms stap je in roerige tijden bij een organisatie binnen. Bijvoorbeeld wanneer zij genoodzaakt is om te reorganiseren. Dit heeft directe gevolgen voor de medewerker. Ik maak de emoties die hierbij komen kijken van dichtbij mee. Het laat zowel de werkgever als medewerker niet onberoerd. Aan mij de taak om bij een reorganisatie (uiteindelijk) zo min mogelijk verliezers te tellen.

Een aanstaande reorganisatie?

Vanaf het moment dat bekend is hoe de reorganisatie eruit gaat zien, ga je je personeel informeren. Duidelijkheid staat voorop. Waarom wordt er gereorganiseerd? Wat is het gevolg? Wat gaat er met de organisatie en het personeel gebeuren? Deze informatie moet op alle niveaus worden overgebracht. Mijn tip: Blíjf in gesprek met je medewerkers op elk gewenst moment. Ondanks dat dit van iedereen veel energie en flexibiliteit vergt. Omdat ik dagelijks zie wat het ontslag met medewerkers doet, is directe opvang van de ontslagen mensen een waardevolle aanvulling. Emoties kunnen hoog oplopen. Hoe verdrietig het bericht ook is, het is fijn om te weten dat er iemand voor de betrokkenen klaar staat. Iemand die begrijpt wat dit ontslag met hen doet. Iemand waar zij hun hart kunnen luchten.

Hoe overleef ik de rollercoaster van een reorganisatie?

Een reorganisatie hangt als een donkere wolk boven een organisatie. Vanzelfsprekend gaat er veel aandacht uit naar de medewerkers, die hun baan kwijtraken. Met een goed sociaal plan geef je hen in elk geval een steuntje in de rug. Met een werk-naar-werk traject en vaak een opleidingsbudget kan de medewerker zich (her)-oriënteren op een nieuwe baan. Minder vaak staan we stil bij de problemen en emoties van de medewerkers die wèl blijven. Ook zij hebben het ontslag van collega’s te verwerken. En zitten met vragen als: Hoe ziet mijn toekomst er uit? Welke extra werkzaamheden moet ik vanaf nu gaan verrichten? Mijn advies is dan ook: Blijf communiceren over wat er gaande is en nog gaat gebeuren. Ook zij zullen het vertrouwen moeten hervinden in de nieuwe situatie.

Hoe verder na een reorganisatie?

Sta als organisatie je medewerkers toe om deze gevoelens te hebben. Iedereen mag de reorganisatie op zijn/haar eigen manier verwerken. Probeer, ondanks alle problematiek, ook ontspanning toe te laten. Gun ieder de tijd om een nieuw evenwicht te vinden. Een reorganisatie voelt misschien aan als een zware steile klim. Het biedt ook nieuwe perspectieven, mogelijkheden en inzichten.

Door medewerkers bewust te maken van hun talenten kunnen zij hier weer met enthousiasme over spreken. Ik geloof namelijk oprecht in de (veer)kracht van ieder mens! Het zelfvertrouwen groeit en de medewerker komt weer in een positieve flow. Met de nieuwe kennis door opleidingen, inzichten, analyses en coaching gesprekken weet ik dat medewerkers weer blij worden van hun nieuwe toekomst. En dat maakt mij ook blij.

Lees ook het blog van Victor: 'Werk je om te leven of...?'

Terug