Burnout
Terug

Burn out voorkomen, dat kan!

Kun je uitval voorkomen, zoals een burn out? Ja dat kan. Zelfs zonder radicale omslagen in je leven!  Wetenschappers, ervaringsdeskundigen en psychologen hebben zich het hoofd veelvuldig gebroken over oplossingen voor burn out voorkomen met deze fijne lijst als resultaat. 

1. Slaap… En rust!
Ben jij zo iemand die maar een paar uur slaap per nacht nodig heeft? Fout! Die mensen bestaan namelijk niet. Nee, ook jij niet. Houd je netjes aan de (min of meer) acht uur per nacht. En vergeet de dag ook niet, we zijn geen computers die de hele dag door kunnen brommen. We hebben nu eenmaal rust nodig tussen periodes van hoge productiviteit.
Om precies te zijn: na 90 tot 120 minuten van productiviteit heb je 10 tot 15 minuten rust nodig.

2. Creëer je ochtendritueel
Het eerste uur van je dag wordt ook wel ‘The Golden Hour’ genoemd. Je hoofd is nog leeg, terwijl je zintuigen al op scherp staan. Het is dit moment waarop je de toon zet voor de rest van de dag. Wordt het er eentje vol stress of vol overzicht? Dus: word je gehaast wakker en struikel je meteen uit bed om in je kleren te springen en de deur uit te rennen? Of zet je de wekker wat eerder (ja, dat kan wél) en zet je eerst koffie, terwijl je een interessant stuk over slimme ochtendgewoontes leest? Raad eens? Het laatste natuurlijk. Dé manier om rust in je ochtend te brengen én in de rest van je dag mee te nemen.

3. Beweeg (10 minuten!)
Beweging is een wondermiddel voor je fysieke én mentale toestand. Dat betekent niet dat je even een paar rondjes moet rennen zodra je niet lekker in je vel zit. Je moet regelmatig actief bezig zijn om de effecten op je mentale toestand te merken en een burn out te voorkomen. En met ‘actief’ bedoel ik niet per sé meteen een marathon lopen. Dagelijks een paar blokjes om is genoeg verschil te merken in je mentale toestand.    

4. Ga op stand-by
Neem één keer per dag een break van alle technologie waar je je mee omringt, want ze werken verslavend! Laat je telefoon in je werktas zodra je thuiskomt, of knip de vliegtuig-stand aan. Pak een boek in plaats van je laptop, luister muziek in plaats van tv-kijken en stop met het checken van je mail! Die (technologie)pauze is een mooi stand-by-begin, maar denk nóg iets groter! Ben jij zo iemand die zijn vakantiedagen opspaart om vervolgens maar een klein deel uitgekeerd te krijgen? Stop daar mee. Vakantiedagen zijn er, omdat je ze nodig hebt. Gebruik ze dus ook! Kun jij echt geen vakantiedagen opnemen, omdat je bedrijf niet zonder jou kan of omdat je het heel druk hebt? Dat denk je maar. Zelfs Bill Gates kan een week vrij plannen in zijn drukke schema als baas van Microsoft. Kun jij het dus vast ook.

5. Creëer
Een van de kenmerken van een burn out is dat het moeilijk is om helder en creatief te denken. Houd je creativiteit daarom in leven. Of blaas hem nieuw leven in. Iedereen kan namelijk creatief zijn. Je moet alleen uitvinden waar jij graag creatief mee bezig bent. Denk dan niet gelijk aan knippen en plakken. Beits bijvoorbeeld met volle aandacht je tuinhek, schrijf een stuk in je dagboek, zet een modelvliegtuig in elkaar of creëer een nieuwe wereld in je hoofd door een heerlijk boek in te duiken. Of start een moestuin en tover je eigen groenten tevoorschijn. Zo lang je maar iets creëert!

Bonustip: tem je inbox
Junkmail, tv-reclame, folders, oninteressante nieuwsbrieven, tweets, whats apps, Facebook-newsfeed: de hele dag worden we overspoeld door een spam-tsunami. Plus het gevoel dat ons de hele dag door achtervolgt. Namelijk, dat we alles wel nog even moeten checken, omdat we anders misschien wel iets missen. Geen zorgen, we hebben er allemaal last van. Het heeft zelfs een officiële naam in de psychologie: Fear of Missing Out (FOMO). Ga eens na aan welke informatie je écht iets hebt en laat jouw FOMO los. Voordat de overload aan dingen die je denkt te moeten weten of doen je een burn out bezorgt.

Dit artikel is van Gerald Essers en is te lezen op de website timemanagement.nl

Terug